lördag 29 augusti 2009

Ivory.

För andra gången (av tre) den här terminen, red jag igårkväll en liten ponnyfux vid namn Ivory. Som vanligt med ponny, så ser och känns han liten, men ridningen är inte liten någonstans. :O) Han har kort steg förstås och litet snabbt, så det första man får göra är att rida en långsam lättridning för att få honom att bibehålla energin men med ett längre steg.

När vi så börjar arbeta, så går det riktigt bra. Vi hade en hyfsat avancerad övning igår, med först helt vanlig skänkelvikning både på långsida och diagonal i arbetstrav, men sedan skänkelvikning i galopp längs långsidan. I galopp rakt fram är hästen ställd inåt. Den känslan skall bibehållas då man sedan ställer om hästen, knuffar in dess rumpa och så diagonalar längs långsidan. Detta skall vara väldigt lösgörande för hästen - den får verkligen se till att hålla galoppen "felställd" så att säga. Övningen är ganska lösgörande för ryttarens hjärna också vill jag mena! ;O)

Ivory busar stillsamt genom att öka tempot i galoppövningar. Då börjar man som ryttare att antingen hänga i tyglarna eller bryta av för att försöka få ordning på tillvaron. Och då slipper Ivory att arbeta. Det här är ett vanligt trick som både hästar och ponnyer kan ta till för att slippa jobba. Så långt har jag kommit i min ridning efter alla dessa år, att jag nu vet (även om jag behövde påminnas en aning! ;O)) att man måste få hästen att arbeta i alla fall och därmed få den att skärpa sig och sluta springa.

Jag var svettig och hyfsat nöjd efter passet. Idag är jag ledbruten på vanligt sätt. Roligt att få rida igen!

---> Ny instruktör, Frida Granström. Läs här också.

2 kommentarer:

en annan sa...

Åh... *suck* *längtar* Jag vet knappt vad du pratar om längre!!! Fast i mina fibrer vet jag precis vad du pratar om...! :-) Lyllos!

Morskan sa...

Jag vet... :O* Jag är dock så feruktansvärt ledbruten, så det liknar ingenting. ;O) Jag red ju samma lilla kuse förrförra veckan, men då ute och inte blev jag så här ledbruten den gången. Det här var ett ordentligare dressyrpass och så märks det kanske att jag inte ridit ordentligt sedan mars.
:O)