onsdag 5 mars 2014

En dag på skidor.

Vi har haft en bra dag i Kåbdalis. Jag säger det igen - vi har haft en bra dag i Kåbdalis.

Jag väljer då att bortse från mina räddhågade panikkänslor och fjärilar i magen, som kom sig av ett flertal misslyckanden i liftarna (ALLA mitt fel) och G's frikostiga påhejande av barnen, särskilt Ruben, då de ville åka i hopp och i skogen och överallt. Allt parat med extremt dålig sikt och någon timme till och med regn.
Den där vaktande instinkten som slår till ibland, slog till. Jag har svårt att rå på den då den slår till, utan måste bara skydda mina barn. Så några gånger idag morrade jag, antingen åt G eller så åt stackars Ruben, som bara hade kul.
Jag har aldrig varit någon hejare i liften och nu måste jag dessutom åka med Norah, som har all rätt att få den hjälp hon behöver av mig. Jag skulle inte ha kunnat hålla räkningen på alla liftpinnar vi tappat eller gått miste om idag, men det känns som ett bottennapp. Bläh... Jag fick uppbåda en del av mina mentala krafter för att hålla med Norah vid något tillfälle, då hon sade att "det är i alla fall roligt!", för just då tyckte jag inte det.

Efter fikat åkte vi bara i barnbacken, delvis därför att vi inte uppfattat att de stängde liftarna redan kl.16. Vi skulle precis åka upp för ett sista åk i stora backen, då de stängde. Norah hann i alla fall lära sig behärska knappliften i barnbacken (Ruben med), vilken hon måste klara för att få åka slalom på friluftsdagen. Jag föll bara en gång idag, i just knappliften, då jag skulle hjälpa Norah. Klart att det är där jag skall falla. Nåja, det är rätt kul så här i efterhand.
Fyra av hjälmarna dårå.
Vädret lämnade precis allt övrigt att önska. Vädret hela denna förb...e så kallade vinter, lämnar allt övrigt att önska. I vad som känns som en evighet har vi haft plusgrader, i bästa fall någon minusgrad nattettid. I början av februari gav jag upp och tog fram galonbyxorna till Ruben. Va?
Så koola goggels!
Jag sade till Norah att allt idag hade varit minst dubbelt så roligt om solen hade lyst från blå himmel! Föret var trots allt helt okej. Torr snö hade varit underbart.

En sådan här dag är inte billig. Drygt två tusen spänn har gått åt, med mat (helpension som G uttryckte det, men om sanningen skall fram och det skall den ju, så bjöd Älvsbyborna på middag), bränsle och liftkort. Men hela familjen har varit tillsammans och haft mestadels kul och detta utomhus. :)

6 kommentarer:

teapot sa...

Nu ser jag ju för mig, i en aaaaavlägsen framtid, att vi allihopa kommer att stå på skidorna i en solig alpbacke med finfint pistad snö och bara ha roligt och äta gott och må bra tillsammans.
Fatta! :-)

Jag tycker det låter helt fantastiskt roligt det där med att ramla och tappa liftpinnar etc, men jag vet att det alltid är roligare i efterhand och ännu roligare om man inte är direkt inblandad...
Starkt jobbat ändå! :-) Kram!

Morskan sa...

Tack sötnos! :*

Unknown sa...

Håller med Anna, det där med liftpinnarna är nog roligast i backspegeln (som om jag skulle veta...)
Men som du säger, ni har ju fått en dag ute i naturen...klart om solen lyst på backen hade det väl varit ännu skönare
Roligt att barnen tycker att det är kul, kan ju se Ruben åka, orädd som han är och Norah, lite försiktigare...
Kramar till alla

Unknown sa...

Lustigt vi sitter samma tid vid datorn, godnatt

Morskan sa...

Gener? ;)

Unknown sa...

Nära till hands...:)