fredag 18 juli 2008

New York, New York!

Yay! Yay! Yay!

Vi kraftsamlade ikväll och NU HAR VI BOKAT RESAN!!! Bröllopsresan!!! Vi flyger med Icelandair från Stockholm till New York den 25 november och från New York den 2 december (kommer till Sverige den 3 december). Resan är redan betald och det känns så braaaa... Det enda som gnager är känslorna jag har då jag oroar mig för hur jag skall kunna vara borta från mina barn så länge - lämna dem så länge i någon annans omsorg. Samtidigt fantiserar jag om de eoner (japp, plural - så känns det! ;O)) av tid som vi kommer att ha ifred, utan att ansvara för just barnen. Gäller att ställa in sig på att njuta av detta!

Inte nog med att resan är grejad - vi har bokat hotellet också. Efter ett extensivt arbete med att kolla hotell på TripAdvisor, bestämde vi oss till slut för St. Marks Hotel. Urvalskriterierna var eget badrum, strängt taget och givetvis vettigt pris. Alla rum är små i New York, kontinental frukost är inget att stå sig efter. Jag har gjort grovjobbet med att få fram listan med exakt 30 hotell (slump!) och sedan vaska ut fyra (slump!) - hade G fått bestämma hade vi bara bokat ett utan att göra den grannlaga bakgrundsefterforskningen. ;O) Andra resenärers recensioner av de fyra hotell jag pillat ut studerades, dels de sämsta och dels de nyaste. Resenärernas egna bilder har också studerats.

Not: Jag hade väl aldrig kunnat lämna över till G att sålla ut dessa hotell och sedan välja bland dem. Herregud, vilken förmåga han har... ;O) Eller tillit. Och vilket kontrollfreak jag själv är... *pust* Jag vågade dock inte ringa själv till hotellet - det fick G göra. ;O)

Det här hotellet kostar oss bara drygt 6000 SEK, medan de andra tre kostade 4-6 tusen kronor mer totalt. Det tippade över mig, när G stillsamt påpekade att vi kan göra en del för de där slantarna. :O)

4 kommentarer:

en annan sa...

Kooooolt! :-))))

stig sa...

Tuft! Restips numero uno: Använd jetlaggen till er fördel och stig upp klockan 0445 en morgon. Gå ut i gatorna och se staden vakna till liv, ät en bagel där de själva äter bagels och njut världens bästa stad!

Vi bodde i en lägenhet i andra våningen över en pub vid union square. Boendet var inte så lyxigt men där sover man bara ändå! :) Frukost i all ära, ute bland new yorkarna är att rekomendera varje morgon, dag och kväll!

Morskan sa...

Å tack! Tack! Så bra tips och så läckert! G tände direkt! Passar bra att testa redan andra morgonen vi är där, då Macy's Thanksgiving Day Parade går av stapeln. För att kunna se något, bör man vara tidigt ute!
Jag har tänkt likadant annars; läste i boken vi köpte, att New York är välkomnande såtillvida att om man dyker upp på samma deli ett par dagar i sträck, så är man en stammis som vilken som helst! :O) :O) Så jag tänkte litet romantiskt att vi skulle bära oss åt litet som New Yorkarna själva gör; du vet - "when in Rome..."! Önskar bara som vanligt att ni var där med oss - hur häftigt vore inte det?! :O)

Morskan sa...

Och vi skall gå, gå, gå! Kunde syrran och jag gå så mycket som vi gjorde i Milano då jag var rätt gravid, så kan G och jag traska runt rätt bra den här gången! :O) Jag vill verkligen insupa staden!