tisdag 9 november 2010

Film, eller ännu en ursäkt för att få skriva om NYC.

Måste lätta litet på stämningen, efter förra inlägget. Sist vi besökte pappa, såg vi några minuter på filmen "Night at the Museum". Den utspelar sig på Naturhistoriska i NYC och då blev jag inspirerad att igen titta på våra bilder därifrån.Vi hann ju bara se bråkdelar av museet. Jag minns inte exakt, men vi tillbringade några timmar där i alla fall. Vi fokuserade på däggdjuren och skeletten och så förstås den omfattande (två? tre? våningar!) presentbutiken. :O)
Presentbutikerna på sådana här ställen har alltid lockat mig. :O) Där köpte vi två tröjor med värsta pufftrycket i starka, glada färger, en var till våra barn som vid det här laget för länge sedan har exporterats till småkusinerna. :O)Det fanns montrar, där uppstoppade djur var arrangerade i "naturliga" miljöer, men där den stora effekten kom av tjusiga målningar som bildade fond bakom djuren och gav ett djup och tredimensionalitet till vyn. Det kändes som att man "var där" med djuren. Elegant! Framför varje monter stod också vem som skänkt djuren till museet.
Ser ni pytteskeletten i förgrunden? De, som jag tror är på illustrationen bakom. Väldigt informativt och jättekoolt att se!
Bland dinosaurieskeletten satt den dagen studenter och ritade av dem. Rolig uppgift! Det fanns inte bara dinosaurieskelett, utan det fanns också skelett från "vanliga" djur och jättespännande - från utdöda djur, som funnits för länge sedan (som alltså inte var dinosaurier ;O)).

6 kommentarer:

Birger sa...

Imponerande dioramer

Morskan sa...

Dioramer?? Hur mår du egentligen? ;O) :OD

en annan sa...

Heter det inte dioramer??

Morskan sa...

Jag har inte googlat - VAD är dioramer?

en annan sa...

Ett stort tittskåp, typ.

Morskan sa...

Men hur kommer det sig att jag aldrig hört det ordet förut? Bästis - förklara för mig. :OD

Och pappa - jag trodde du var febrig och försökte skriva dinosaurier... XO) :O)