onsdag 23 mars 2011

Uppmaning.

Min ack så söte son sade i eftermiddags till mig, att jag måste tvätta hans galonvantar. För att de stinker.

Jag förstår att han har rätt. Jag fann dem nämligen på förskolan i hans förvaring där, vilket betyder att de aldrig kommit hem för tvätt och vinterförvaring på senhösten.

Av svettiga barnhänder som leker och leker och leker och av fukt som ändå tränger in bara litet inuti galonvantar som inte dagligen vänds ut-och-in blir det s t a n k. Vi vänder dem aviga nästan jämt, men det räcker att man missar det en gång. Och att de torkar sakta. Då blir det s t a n k.

Så nu plaskar de runt, runt i tvättmaskinen. :)

6 kommentarer:

Birger sa...

men jösses, stackarn! Han är då försiktig som inte framförde krav på nya...ge honom en kram:)

en annan sa...

:-D Ja jösses, våra får tvättas hela tiden - ungskruttarna tar ju av sig dem och på sig dem inklusive den geggamoja som eventuellt sitter kvar på de små händerna...

Säg mig, har du någonsin haft något par av något märke som inte läcker in vatten?

Morskan sa...

Nä. Vi har hittills bara ägt två par, varav det ena ärvt från Hertsövännerna. Och så gamla de är, så fuktar de inte igenom värre än de som vi köpt själva.

Nu skall jag testa Didrikssons till Norah tror jag.

en annan sa...

Vi har provat Didrikssons, H&M, Coop, Abeko och så Polarn & Pyret.
De enda som inte läcker vatten är PoP, men det är bara för att de inte är fodrade och jag har följdaktligen knappt använt dem (Tobias gillar inte innervantar).

De enda som har radikalt annan konstruktion är PoP. De har gjutna sömmar istället för sydda som de andra.

en annan sa...

Däremot har vi flera par fodrade vinterhandskar som inte alls läcker vatten... så egentligen är det väl tossigt att hålla på att fjamsa med galonhandskar... X-)

Fast jag har inte låtit Tobias ha sådana ute i vatten/slaskleken som råder nu. David är lite mindre benägen att blöta ned sig så det kan vara därför jag upplever att vinterhandskarna faktiskt håller tätt? :-)

Morskan sa...

Jag tycker också att vinterhandskarna är överlägsna galonisarna, vilket är rätt märkligt. Men vinterhandskarna är ju för varma både höst och vår.

Låter ju bra med svetsade sömmar och både Norah och Ruben köper att ha innervantar, eftersom vi alltid har varit tvungna att ha det ibland, då det är för kallt på vintern. Får kanske köpa Po.P dårå. :)