tisdag 15 mars 2011

Verklighet.

För flera år sedan varnade mig Bästisen för att köpa ICA's och COOP's egna varor. Hon menade att detta oskick skulle komma att utarma sortimentet i butikerna, men vid den tidpunkten fattade jag inte riktigt vad hon pratade om.

Så rätt hon hade.

Den verkligheten är nu här. På ICA Kvantum i Luleå finns helt dominerande nästan bara ICA's egna krossade tomater att köpa. Om man letar så finns det några paket av "märket" Euro Shopper (ICA's lågprismärke). Och det finns ett märke till, Saltå Kvarns ekologiska krossade tomater. Som kostar ganska exakt dubbelt så mycket som Euro Shopperburken.

Behöver jag säga att jag köpte Saltå Kvarns produkt?

Jag väljer aldrig ICA's eller COOP's produkter. De är oftast inte producerade i Sverige. Jag handlar helst svenskt, ännu hellre lokalproducerat. Mer och mer ekologiskt. Men inte slaviskt något av det jag just nämnt.

Om mindre än en vecka kommer vår första leverans av Linas matkasse. Jag "pryade" litet hos syrran och lagade något av recepten från Lina. :) Och såg att Lina i ett fall hade valt kött av ICA's märke. Det tål att reflekteras över. Om jag känner att no name-varorna dominerar, kommer jag inte att fortsätta med Linas matkasse.

2 kommentarer:

en annan sa...

Jamen asså. Jag tittar på vad som är i förpackningen. Läser man det finstilta kan man dessutom (på en ICAs egen) ofta utröna var den kommer ifrån.

Jag är i valet och kvalet, men eko- före märke, pris definitivt före märke. Men inte eko till vilket pris som helst. Och inte märke till vilket pris som helst.

Jag tror inte det är svart och vitt att ICAs egna dödar konkurrens och mångfald. Surfa lite på nätet och kolla upp hur det ligger till så ser du att det inte är så...
Men visst utarmar det mångfalden i butikshyllorna - men i ärlighetens namn är det viktigare att det är någorlunda eko/billigt än att jag har fler än tre märken att välja på.

en annan sa...

Dvs om det står att det är tomater från Spanien i den ena och tomater från Spanien i den andra gör det inte någon skillnad om det står ICA på utsidan, då köper jag den billigaste.