lördag 5 maj 2012

Valborgs.

Jag inleder litet trist med att säga att majbrasorna har bokstavligen falnat för mig. Jag känner mig inte road av att halka omkring i lera och blötsnö och hela tiden vara orolig att något barn antingen skall komma bort alternativt ramla in i någon eld. Givetvis känner jag mig som en dålig förälder därför.

Tanken var i alla fall att vi skulle besöka brasan på Skurholmsberget, som så många andra och som vi gjort en del tidigare år. Norah hade halvt om halvt stämt träff med klasskamrater där.
Hur som helst frågade vi barnen om de ville elda brasa och grilla korv hemma eller på Skurholmsberget och döm om min förvåning när båda direkt svarade "-hemma!". Jag blev inte det minsta besviken, särskilt som jag just den här valborgshelgen inte haft någon energi alls.
Det kom någon kort regnskur under tidig kväll men sedan kom solen fram igen och det var jätteskönt att stanna hemma. Vi gav järnet med den lilla majbrasa vi hade! Medan G var och sprang runt med Norah på ridningen, skruvade jag och Ruben ihop eldkorgen som vi köpte tidigare i vinter. Den här eldkorgen har både en insats för att elda kol på och så ett grillgaller. Vi har en bra grill, så jag tror ju att vi mest kommer att elda för mys i den här korgen. Fast bra förstås om vi är många som skall grilla någon gång. :)
Prova för allt i världen gärna (den nya varianten?) Ballerina Marängsviss - jättegod med tydlig marängkänsla i fyllningen. :)
Vi grillade i alla fall så mycket korv som alla ville ha - ett tag hann jag bara skära och spetsa en ny korvbit, så skulle något av barnen ha den och jag fick ingen. :D Till slut var vi nöjda med korv och jag initierade efterrätt. Vi hade sagt att vi skulle grilla marshmallows, men jag tog det en nivå upp och körde en Lulevariant på amerikanska S'mores. Sålunda laddade vi kladdkakeballerina med grillade marshmallows. Ruben njöt synligt, medan Norah inte stod ut med det vanvettiga kladdet och ratade sin. X) Jag klämde den på bilden här ovan och granntanten som kommit över fick sig en också.

1 kommentar:

Birger sa...

Vilken valborgsfest!