tisdag 24 september 2013

Lättöppnat.

I somras fick vi med oss en syltburk från Norge. Köpessylt, med det ovanligt fina namnet Nora. Det är ingen märkvärdig sylt enligt syrran, utan motsvarar vår Bob-sylt. Enligt syrran. :)
Sylten var jättebra tycker jag. Det var jordgubb och det var massor med hela bär i den. Den skulle enligt uppgift vara litet mindre sötad också, men jag studerade aldrig innehållet (märkligt - måste ha rubbats av att den var importerad).

Och så har den ju ett så fint namn. :) Men det riktigt märkvärdiga med den här sylten, var locket som satt på burken. Varför har inte varenda syltburk (ja, glasburk överhuvudtaget) sådana här lock? Så genialiskt! Vid en snabb googling så verkar de här locken ha dykt upp omkring 2011 i Norge, men för mig var det ju en total nyhet.

Hela lockets omkrets är en lös ring och när man tar tag i den och vrider precis som man gör med alla lock, så snurrar den där ringen så lätt, så lätt och locket går upp utan ansträngning.

Vi tömde burken här om dagen och nu står burken i diskmaskinen. Den här burken skall behållas för framtida syltkok. :) Tror jag lägger in en beställning på någon till burk, så att vi får åtminstone några sådana "lett å åpne"-burkar med tiden. :)

För den som inte visste det, så görs världens bästa osthyvlar i Norge också. Inte konstigt med tanke på att det var en norrman som uppfann osthyveln. :) Syrran och S har tagit hem några och förutom att de skär osten bättre än någon osthyvel jag provat, så är förstås designen nordiskt snygg och den ligger jätteskönt i handen. Jag har lagt in en beställning på en sådan också. Vi kan önska oss varsin sådan, G och jag, i julklapp. :) En rak och en krusig.

Heia Norge! :)

4 kommentarer:

Birger sa...

Säregen burk

Morskan sa...

Eller åtminstone locket. :)

Välkommen hem! Glad katt? :)

Stig sa...

Ni är som en rak och en krusig :)

en annan sa...

Alltså, du och G är som en rak och en krusig... :-D Beställningen är uppfattad, jag är själv på jakt efter fler krusiga - de ÄGER.