måndag 25 april 2016

Onödigt aprilväderaktigt väder.

Klass 1 varning var utfärdad för Norr- och Västerbottens kuster idag, med risk för mycket blötsnö. Vi har inte bytt till sommardäck ännu och för ett par veckor veckor sedan när det var en annan klass 1 varning, bidde det noll och intet av det utlovade ovädret, så jag iddes inte oroa mig.
Bilderna är från igår. Solen värmde försiktigt och Axi steg ut ur huset och gick och lade sig i solen. :-)
Istället klädde jag mig ordentligt när jag cyklade till jobbet. Faktiskt exakt likadant som jag klätt mig sedan jag väl började cykla. Så under hade jag mjukisar och t-shirt (har fortfarande linne under; för kallt att vara utan ännu). Ytterst hade jag mina skalkläder, mössa, mina korta gummistövlar och mina tunna vinterhandskar.
Ozzy 18 år, blir pensionär och flyttar till privat stall. Här är det Tuva som säger hejdå.
Ovädret hade inte alls startat när jag cyklade till jobbet och jag reflekterade över våra olikheter när jag mötte en cyklande ung man (25-35), som hade på sig trekvartsbyxor, sneekers och huvlös hoodie. Barhuvad, barhänt, barbent. Det är alltid någon som måste ta av sig kläderna först liksom. Temperaturen imorse låg kring ett par plusgrader och det hade börjat blåsa.
Det stod önskeridning på tjejernas ridschema och då tenderar det att bli gymkhana. Här hoppar Norah och Bella över ett litet hinder.
Jag såg sedan ovädret starta, bokstavligen. Jag satt på eftermiddagen i personalrummet då det började yra enstaka flingor över ett tak. Det blev snabbt snabbt fler flingor, så att det liksom syntes hur snöfallet förtätades. På tre, fyra minuter var det fullt snöoväder.

En avslutande reflektion så. I vinter har det inte kommit så mycket snö. Våra vanligtvis rätt höga snövallar blev aldrig särskilt höga och nu är de alldeles strax borta. Traktorn vi anlitar har varit till oss kanske fem gånger, förmodligen fler men inte fler än tio. Så G överväger att inte anlita traktorn till vintern.

Han har redan glömt snörekordet från förra vintern - det som äntligen knäckte rekordet från vintern då jag föddes. :-D

2 kommentarer:

Birger sa...

Det var ju verkligen ett växlande väder igår, det var tom en klass 2 varning, men inte vet jag om det blev så hemskt, men han som du mötte i kortbyxor måste ju ha fått det kallt om benen, om det inte var hemåt han cyklade
Axi ser ju ut att må gott i solen, när det inte snöade, du har ju mycket riktigt en riktig vinter att minnas, rekordkall och med rediga snömängder att referera till
Var dom ledsna Tuva och Norah när hästen som pensionerades fick byta stall+
kramar och ta inte av dig för tidigt :)

Morskan sa...

Jo, jag tänkte också att han borde ha fått det kallt om hela sig den där avklädde muppen. Men men... Han är ju [ung] man och har kanske inga problem med att frysa ännu.

Vare sig Tuva eller Norah (jag hann inte fånga Norah på bild) var sentimentala över att Ozzy flyttade. Han var i stort sett hopplöst trög och många barn har gråtit förtvivlat över att han inte gått framåt med dem på lektion. Tror han var leds på ridskolelivet och behövde få sluta. :-D