söndag 27 oktober 2013

Längesedan sist.

Jag står och bakar. Jättelänge sedan jag gjorde det sist. Vansinnigt länge sedan. Och då räknar jag inte den mjuka pepparkakan jag bakade igår.

Idag gör jag en budapeststubbe som jag aldrig förut bakat och begriper inte varför jag tror att jag skall lyckas med det.

---> Update:
Stubben blev hur god som helst och var helt okomplicerad att baka. Jag såg ett recept på FB, där Leila Lindholm påstod att den var jätteenkel att baka och det var det som inspirerade mig att ge mig i kast med baket. Marängen skötte sig, bakplåtspapperet skötte sig. Det är sådant som amatörer oroar sig för. :D
Botten, utan fyllning, vilken senare rullades ihop precis som en jätterulltårta.
Den blev stor rullen och vi gick på konserverade mandarinklyftor i fyllningen istället för körsbär som i receptet. Men en sommardag, då det är säsong för körsbär, måste ju kakan bli sagolik! Jag hade idag tillfälle att bjuda pappa och faster Ingrid på stubben och det räcker till en bit var åt mig och G ikväll också, då vi ser "Homeland". :)
Så här såg Leilas kaka ut.

7 kommentarer:

Birger sa...

Den blir säkert lika god som gårdagens kaka :)
kram

en annan sa...

Men guvagott! :-) Detta var bilder på dina kakor??

Morskan sa...

No, no, no, från webben. Men i skrivande stund slänger jag ut bild på den icke ihoprullade som du fick via WatsApp. :)

Morskan sa...

Meh! WhatsApp heter det juh!

Birger sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Birger sa...

Kan, efter fikat idag, intyga att den är/var jättegod

en annan sa...

Koolt! Det är ju ALDRIG fel med marängkomponenter i bakverk! :-)