onsdag 13 november 2013

Syfte.

Jag använder den här bloggen ibland för att lyfta mig själv. Då jag skriver om något visst, får jag tillfälle att hänge mig åt det en stund. Inte särskilt ofta är det elände. Elände är ju inte särskilt upplyftande att hänge sig åt. Det tycker inte ens jag, som inte är den glättigaste personen här på klotet direkt.
Nu skall jag hänge mig åt något som jag gillar jättemycket. Julen. Men bara en kort stund. :)
En bloggare nära mig var nyligen till London med sina två flickor. Bloggarkompisen hade lagt ut en bild som fångade min uppmärksamhet. Det var en bild på varuhuset Selfridges och deras Destination Christmas.
Jag inser att jag nog skulle kunna känna mig litet lycklig där. :) Jag känner mig alltid något okultiverad som aldrig varit till London eller Storbritannien överhuvudtaget, men varför inte bara åka dit någon gång. Det är ju löjligt nära om man jämför med andra önskeresmål.


När jag nu surfat på bilder från stället en stund, förstår jag att jag skulle behöva vara där, kanske ensam (ingen annan utom kanske syrran skulle orka titta på så mycket pumlor som jag skulle måsta göra), en hel dag. Jag skulle få hjärtklappning och känna mig nära döden. Jag skulle få brottas med svåra impulser att vilja ha jättemånga pumlor. Jag skulle ruinera mig och vi skulle vara tvungna att bygga ett enkom förråd till allt julpynt.
Man kan gratis boka en "Elfridge" som lugnt guidar en till den perfekta julklappen, vare sig man vet vad man skall ha eller inte. :)
Kanske lika bra att låta bli att åka till London, åtminstone den här årstiden. ;)

Nu blev jag sugen att titta på serien om amerikanen som grundade Selfridges också. "Mr Selfridge" heter serien och det var 1909 det begav sig.
Det finns en "Christmas Sweater Shop" i Selfridges. Det är på riktigt alltså? Det där man så ofta sett i främst amerikanska filmer, men även brittiska, att man har (oftast rätt töntiga) jultröjor på sig? Fattar att det är tradition - vi har ju julslipsar. Men jag trodde nog inte att det var på riktigt. Säkert skulle jag hitta någon jag skulle vilja ha. :D
Den som känner för ett bildspel eller två från stället, kan kolla här.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Kanske bäst att stanna inom landet:)
kram

Veronica sa...

Butiken var glittrig och fin:) Jag höll hårt i plånboken och trötta flickor gjorde att jag inte fick med mig en endaste pumla, men ibland är det gött att bara få titta:)

Morskan sa...

Jo, helt klart @Veronica! Mina pumlor av idag är noga utvalda och många av dem har en historia (fått av syrran, köpt i New York, etc).

Men jättetrevligt att kika. :)

teapot sa...

Theos mamma var just där också, hon skickade retfullt nog några riktigt läskiga bilder från stället.
Uschiamig.

Åker vi till London på julshopping nästa år?? :-) Känns som ett lite närmare projekt än NY.

Morskan sa...

Kanske det du syrran? :)