onsdag 25 november 2015

Istället för barnkalas.

Norah och Tuva annonserade redan i våras att de inte ville ha kalas för sina kompisar i år. Istället ville de göra något med mig och Barndomskamraten. Ja, ja tänkte jag -  jag tänkte att vi får väl se när det närmar sig hur det går att vara utan kompisar och presenter.
Här inleddes så presentöppningen, på afternoon tea på Savoy.
Det visade sig vara fullständigt problemfritt. Intet en tvekan har uttryckts. Barndomskamraten och jag har funderat på några olika upplägg och spikade slutligen programmet. Tjejerna tänkte att de behövde få ge varandra några presenter var, istället för en (som är kutym på dylika kalas), som en kompensation för att inte få presenter av flera kamrater. Om den här kalasformen blir en tradition, så måste just den detaljen omförhandlas. ;-D

Efter fikat flyttade vi oss till nästa hotell och tillbringade sedan ett par knappa timmar på deras spa. G och jag har varit där en gång och det är ett jättefint litet spa. Det ger en alldeles lagom exklusiv känsla för en mycket rimlig slant. Man får ett spa-kit och det finns en spa-ritual som man kan följa.
I hissen på väg ned från åttonde våningen efter spa. Och ja, Tuva gör gärna "miner" precis i fotoögonblicket. :-D
Vi styrde slutligen stegen mot Hemmagastronomin och tog där in några olika små rätter som vi delvis delade på. Det fanns plats för dessert också, åtminstone för tjejerna. Mammorna tog kokkaffe och pralin. Det blev ju en fantastisk kalaseftermiddag- och kväll och bonusen var förstås att Barndomskamraten och jag fick delta. Om några år får vi ju inte det... <3
Norahs och min dryck. Norahs var riktigt sur (vilket hon gillar) och det var bra drag i mitt ingefärsöl. :-)
Min mat. Under rågflarnen gömmer sig rådjursinnanlår. Purén var nog blomkål, som också fanns i fast form strösslad över maten. Bakad lök och en oljig vinägrett och såååå gott!
Norah gick som vanligt på skaldjur.


Man hinner med att fläta hår också mellan rätterna.
Herregud. Norahs efterrätt. Gaaahh..! Lakritsmousse. Crunchad mandelkaka (typ)(mer kaka än flarn). Hjortronglass. Hjortron. Lakritsmaräng.

1 kommentar:

Birger sa...

Vilken eftermiddag, festligt värre! Dom ser ut att trivas flickorna, undrar vad dom pratar om idag :)
Det var dom ju väl unt, samtidigt som mammorna fick trivas en kväll
kram