fredag 12 augusti 2016

En lugnare dag.

Vi bestämde att vi idag bara skulle rekognosera nöjesparkerna och ordna biljetter. Fast först skulle vi sova ut och det gjorde vi. G längst. Jag väckte Ruben när det blev dags för mig att hoppa i poolen (premiär för mig) och då hade Norah redan badat i närmare en timme. G kom upp så småningom och badade han med.
Barnen badade och badade och badade och hade röda ögon och dimsyn när vi tvingade upp dem ur vattnet för brunch. Norahs besvär hängde kvar om än i avtagande, en stor del av dagen. Då vi handlade för middagen, köpte vi ett allergipreparat, ögondroppar. Helt otroligt - en droppe i vart öga och allt det röda i Norahs ögon släcktes ut på den stund det tog att köra hem till huset.
Barnen har fått nya springskor - de svarta i förgrunden. Ja, jag kan ha dem också... :-)



H-e-r-r-e-g-u-d så stort det är..! Vi körde och körde och körde. Fick åka transfer från parkeringen till parkingången. Till den ena parken alltså. Den ena av fyra. Och så har Disney två vattenparker här någonstans också.
På vägen tillbaka kom till slut regnet. Lagom till ett fikastopp hade det redan slutat regna. Och åskan kom aldrig nära ikväll.
Barnen hann bada en stund till ikväll medan G och jag förberedde middagen. Efter maten var det badstopp för både hud och ögons skull. Ruben har spelat, Norah kollat på Netflix och G och jag har brottats med att planera första dagen i The Magic Kingdom imorgon. Nu är det dags att gå och sova.

torsdag 11 augusti 2016

Kennedy Space Center.

Murmeldjuren sov gott imorse.
Allt var ganska mäktigt och intressant på KSC. Inledningsvis var det dock värmen som höll på att ta kål på oss. Har inte upplevt sådan här värme sedan Thailand, där jag antar att det var så här varmt. Tror inte ens Australien var så här hett då vi var där. Vi kände oss nära döden och sökte oss desperat under fläktar och in på aktiviteter i luftkonditionerade utrymmen. Bör förstås inte klaga! ;-)

I bakgrunden bränsletanken och raketerna som lyfte rymdfärjorna till väders.
Gruset som utgör det översta lagret på den väg som byggts för at kunna rulla rymdraketerna till sina avfyrningsplatser är mycket noga utvalt. Dels för att det är bärigt, men viktigast av allt - det bildar inte gnistor om stenarna gnuggas/skaver mot varandra.
Avfyrningsramp 39.
Inne i den här byggnaden monteras raketerna ihop innan de förs till sin avfyrningsramp. För proportionerna - flaggan på väggen är 21 våningar hög. Och man kan köra en buss på en av ränderna. Fattar det inte själv fast jag såg det. En del saker vi åkte förbi, var så stora att de kändes som något ur Star Wars.
De riktiga kontrollpanelerna som användes vid raketuppskjutningarna på 60-talet. Kändes mäktigt att se. De hade gjort en snygg presentation, med dialog och nedräkning från en av uppskjutningarna. På skärmarna skeenden och på kontrollpanelerna ljus och ljud.
"Styrhytten" i... hmm. Återkommer om det.