söndag 8 februari 2009

Provkörning.

Jag har i hemlighet en längre tid funderat på att en Subaru Outback kunde vara ett gott alternativ för oss den dagen vi skall skaffa en ny bil. Subaru har alltid haft fyrhjulsdrift på sina bilar och vi behöver ju det flera gånger varje vinter, många gånger faktiskt. Så fick jag för bara några kvällar sedan åka med en kollega som hade en ny Outback och det triggade helgens event.

I helgen har det lämpligtvis har vräkt ned snö. Vi har glatt kört några turer fram och tillbaka ut till ön, bara för att få njuta av bilen vi lånat. En från fabriken ny bil, som gick så bra, så bra.

I rätt djupa drivor på isen malde den bara på, tyst och målmedvetet. Inget kanande hit och dit, inget som tog fast. När vi körde hem mitt på dagen idag, kändes det stundtals som att åka båt - snön svepte in över huven och framrutan som vågorna kan göra över båten. Skön och trygg känsla att så enkelt ta sig fram i ett sådant före. Bilen har 20 cm markfrigång och är särskilt slät under - precis som V4:an var!
Vi hämtade upp SAAB:en och jag körde vidare med Subarun. Jag lade mig i det vänstra, oplogade körfältet och gasade på - det kändes som att köra på asfalt. :O) Men pulsen steg något! :OD

Varför i hemlighet då? Ja, jag är ju en stillsam SAAB-nörd. De två bilar vi ägt, har varit SAAB. Bilen innan dess, var (en av) svärföräldrarnas SAAB:ar. Jag har i flera år trott (ja, vi har länge funderat på en ny bil...) att nästa bil skulle bli en SAAB. Och jag har svår att ändra på sådant. ;O)

Men nu så. Vi stannade förbi Hertsövännerna på hemvägen idag och D sade att den fyrhjulsdrivna Passaten var väldigt fin den med, så kanske vi måste provköra den med? G pratar ju mycket om Passat.

Outback:en är fulsnygg, tyvärr. Men jag vet ju att utseendet snart är helt underordnat personligheten och jag gillade verkligen den här bilen! :O)

3 kommentarer:

Unknown sa...

Ni kan juh inte köpa en Passat, furutom att de suger hårt och är fula så hamnar man i händerna på Müllers och det är aldrig bra :P

Subaru är dock numera den bilen i Swe som har mest nöjda ägare... Skulle jag inte köra SAAB så ligger Subaru bra till...

teapot sa...

Ha ha :-D S håller också på att drömma om en Passat. Tur att vi har andra handlare att välja på än Müllers då! :-) Sen kan man ju hitta hyffsade bilar beggat hos andra handlare lite längre ut från stan (även Luleå) misstänker jag.

Jag skulle också vilja ha en Subaru... Fast jag tycker varken den eller Passaten är lika snygg som en Saab... :-D

Morskan sa...

*puh*
Så skönt att få stöd i detta! :O) FATTA så svårt det varit för mig att släppa SAAB? Och Passat har jag aldrig varit sugen på.
Men Subaru lockar. :O)