fredag 27 maj 2011

Mellan hägg och syrén.

Medan vi var i New York, slog björkarna ut sina blad. De var som musöron när vi for, men nu är de utslagna och den välsignade grönskan är här igen. Häggen blev först grön av alla, helt utslagen redan då vi åkte. Den blommar däremot inte ännu. Syrénerna håller på att veckla ut sina blad och blomklasarna är små och knubbiga. Alla våra rönnar kommer jättefint. Schuberthäggen vi fick av faster Ulla ifjol ser kalasfin ut (nya blad är riktigt gröna men slår om till mörkröda på högsommaren).

De blommor som lever i våra rabatter kommer fint (men det betyder tyvärr inte att det ser fint ut). Vi är inte riktigt nöjda med hur det blev att ha rabatterna i pallkragar och jag funderar stillsamt på hur vi skall göra istället. Jag har sedan något år tillbaka funderat rätt ordentligt på att anlita en trädgårdsarkitekt. Eller hur? Jag får ju inte till det själv. Det enda jag brukar få till så att jag själv är riktigt nöjd, är sommarblommorna som bor runt omkring vår entré. Jag brukar känna mig rusig av inspiration då jag går omkring på handelsträdgården och i huvudet komponerar kruka efter kruka. :)

Vi måste klippa gräset i helgen för första gången och det är egentligen bara fläckvis det behövs.

Jordgubbarna kommer jättebra, men de är en sorglig historia de också. För att få mycket bär, måste plantorna hela tiden föryngras. Och det orkar jag ju inte. Så vi har jättestora, fina plantor, som (nästan) inte ger några bär. Vi har en stackars svartvinbärsbuske, som för en tynande tillvaro under en av tallarna. Vi får nog överväga att lägga ned jordgubbsodlingen (vi är dessutom ofta för litet hemma under den intensiva skördetiden, då man måste plocka var och varannan dag). Jag är mer sugen på amerikanska blåbär, krusbär och kanske en körsbärsbuske. Om jag orkar i framtiden, vore det kul att ha ärtskidor.

Vi har misskött våra brontosaurtunga utemöbler i alla år, genom att inte sköta om dem. I år måste någonting göras, så att vi kan använda dem. G är inne på att byta ut dem mot möbler i de här nya fuskrottingmaterialen, vilket är otroligt frestande - jag menar, när G är på före mig och de är så himla snygga och antagligen fjäderlätta jämfört med våra möbler! Men vi investerade tyvärr en slant i trämöblerna och jag tycker att vi måste använda dem en tid till.

Svärfar snickrade jätteläckra däcksstolar till mig för flera år sedan. Kanske borde vi måla dem i år, så att vi kan börja njuta i dem.

Men sommar? Nä, någon värme har vare sig ännu varit eller verkar komma att vara. Så långt tiodygnsprognosen sträcker sig idag, så lovas inget varmare än tolv grader. Jag använder fortfarande min duntröja och imorse när barnen och jag gick till deras skolor, önskade jag nästan att jag tagit vantarna.

Å Bästisen - så himla länge sedan det var vi var till Rydlinge. Va? För att inte tala om IKEA. ;)

2 kommentarer:

en annan sa...

Jag tänkte försöka inspirera mig fram till blommor i helgen. Vi har ju välsignat lite planterat men förra året lyckades jag plantera tvååriga blommor mitt i några perenner som inte hunnit komma upp. Tvååringarna frös ihjäl i en elak sen frostnatt och nu i år blir det spännande att se vad som dyker upp...

Nio krukor skall fyllas med innehåll. Tre av dem blir nog någon form av tomat.
Jag brukar få panik när jag är på blomsterbutiker för att handla eftersom jag tycker att allt är så fint. Men i fjol tävlade jag och S om "snyggaste" krukan och då jäklar blev det plantera av! :-D

Morskan sa...

Efter helgens regn och dagens sol (men varmt - nä), slår nu häggen ut i blom. :)