onsdag 25 maj 2011

Toan på Red Rooster.

Två dörrar bredvid varandra, inget dam och herr. Man vet aldrig vad som väntar, men oftast är det mer eller mindre bedrövligt.

Jag återkommer med text och bild från själva restaurangbesöket, då jag har mer tid på mig. Men eftersom även toan var en upplevelse för själen, så lägger jag ut några bilder därifrån. :)
Klicka på bilden, så syns det rara men bestämda budskapet bättre. :)

Restaurangen Red Rooster låg bara ett par stenkast runt hörnet från vår gata i Harlem och det kändes mycket intressant att gå dit och äta. Marcus Samuelsson, en svensk mästerkock från Etiopien, som driver flera restauranger i USA och Sverige, är delägare i restaurangen och jag har följt honom och restaurangen ganska länge på Facebook. Han vurmar mycket för hälsa och hälsosam mat och driver i den andan även ett street food-projekt.
Restaurangen är så snygg. :) Jag lovar att det är den ganska rena, strama, svala skandinaviska stilen som skiner igenom i den varma, sköna restaurangmiljön. Två otroligt vackra män skötte entré och bordsfördelning. ;) Servicen var oklanderlig, atmosfären trygg och skön och kool, livejazz varvades med annan skön musik.
Men nu var det toan. Jag hade kunnat flytta in i den om jag bara hade rymt en säng därinne. Så vackert, så varmt, fräscht, romantiskt sobert. Själen hickade till litet av lycka - det är inte ofta en restaurangtoa lockar till fler besök. ;)
Jupp. Fotografen är med. Helt medvetet. :)

Jag var tvungen att gå en gång till, nu med kameran för att dokumentera härligheten. ;D Man torkade händerna på stora pappersdukar med väldig linnekänsla, vikta på tre i en korg på ett bord intill tvättstället. Jag glömde tyvärr att fota golvet, som bestod av ett enkelt svepande mönster i halvmatt mosaik, i brända färger av grönt, gult, tegel och vitt (minns inte exakt), vilket gjorde sig mycket bra mot resten av inredningen.
Det låter kanske litet överdrivet, men den här toan toppade liksom av den härliga matupplevelsen vi haft under kvällen. Som jag skrev i ett mess till syrran, så ligger den här måltiden högt uppe på min och G's lista, sannolikt bland topp fem. :)

3 kommentarer:

Birger sa...

Vilket ställe, men modern blandare på tvättstället har dom...

en annan sa...

KOOLT :-) Jag/vi erkänner att vi var lite för snabba att tro på omdömena vi hörde från S kollega samt landladyn. Otroligt synd att vi missade den! Otroligt kul att det var så bra!!

Du måste skriva ett inlägg där du kan måla en bild av övriga Red Rooster upplevelsen åt oss?! :-)

Morskan sa...

Pappa: det är ju det som är så flott! Att de så sofistikerat fått det att kännas så himla mysigt, men inget saknas. Så beröringsfri tvättställsblandare och självspolande toa - javisst!

Syrran: som att be en alkoholist att dricka sig litet. Klart jag skall skriva! Jag börjar med en gång. :D

Och man lyssnar ju gärna på dem som man litar på, som kanske har någon erfarenhet av det som är aktuellt. Jag hade bara mina egna intryck att gå på och nyfikenheten var för stor helt enkelt!