fredag 25 juli 2014

Hemfärd.

Katterna verkar finna sig till rätta överallt. Frågan är väl om överallt finner sig till rätta med dem? ;)
Tänk att vi haft liksom en minisemester hos mamma. :) Det har varit jätteskönt och mysigt.
Svalaste rummet i mammas hus, vilket såklart katterna har koll på. Norah vilade litet med dem där. Radar vid hennes ben, Sixten under duschdraperiet.
Ja... när man måste ta med sig en fläkt _ut_. Det är inte vanligt här uppe.
Innan vi for hem idag, bogserade vi undan båten som G jobbat med, så att den inte skulle stå mitt på gräsmattan. Vi täckte den också. Vi bäddade fint i husvagnen till vi kommer tillbaka. Vi tömde poolerna. Och som vanligt glömde vi en del - den här gången våra tunna jackor, som visserligen inte alls behövs just nu, men kanske i nästa vecka? Ingen vet och nu får vi lov att klara oss utan. Tur vi har annat att dra på oss om temperaturen sjunker.
Norah var fortsatt ordentligt varm idag och klart hängig. Hon och jag steg upp tidigare än någon av de andra morgnarna och Norah fick ta det lugnt i tv-soffan medan mamma och jag åt frukost. Till slut kom G in och sist Ruben, som sov till framåt halv tolv tror jag.
Norah hade fått febernedsättande och till lunch skedade jag i henne litet fil och så åt hon en fjärdedel av en rostad fralla. Mer vila i soffan, medan vi gjorde det som skulle göras. Så drack vi kaffe och fikade litet och då fick Norah i sig ett Singoalla-kex i alla fall.
På hemvägen lyssnade vi på nedladdat sommarprat, den här gången med Börje Salming. Det var mycket bra - osentimentalt, enkelt, om en otrolig resa från fjällen kring Torneträsk till Hockey Hall of Fame - och en stark längtan hem. De är ljuvliga dessa sommarprogram!
Väl hemma nästan dog vi i vårt varma hus. Barnen var glada åt att vara hemma och fick börja med att duscha. I skrivande stund visar termometern här i köket på läskiga 30,4 grader inomhus och trevliga 20,5 grader utomhus. Bekymrar mig litet för Ruben som äntligen får premiärsova i sitt nya rum - men så varmt där uppe under taket... :/ Blir bättre sedan förstås.
Nya äppelskäraren som jag äntligen kom ihåg att köpa på IKEA.
Norah tog sig litet under kvällen och åt en liten portion pasta. Senare slank ett grönt äpple ned och litet melon. Kände mig litet inspirerad till middagen och lagade något som jag läst om på en amerikansk blogg. Herregud så G frågade och lade sig i det jag lagade. Temat på inlägget var pasträtter med endast tre ingredienser, vilket jag tyckte lät alldeles ypperligt i värmen. Det blev en helt okej pastarätt enligt min mening, med vitt vin till.

Imorrn drar vi ut på ön igen!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Fantastiska djur, bengalerna era!
Bra att Norah rätade på sig och mormor ser ju ut att ha piggnat till också
Det var ju kul med pastarätten och den uppmärksamhet den fick
Häftig färg på äppelklyftaren

teapot sa...

Fina bilder syster! :-)

VAD tycker Rubster om sitt nya rum nu då då då????!!! :-)

Morskan sa...

Syrran, han gillar det! Han går ofta fel, liksom jag själv. Förvirrat att inte längre bo i det rummet, men ha kvar sin garderob där.

Båda barnen är roade och fascinerade av att G och jag nu bor i deras gamla rum. :D