lördag 4 april 2009

Raspeballer.

Det snackades kring lunchtallrikarna på jobbet. En efter annan hade provat raspeballer. Jag förhörde mig om vad detta var och det var bara ett mjöl som man blandade med vatten och formade bullar av och kokade och så hade man palt. En av kollegorna har en norsk svärson, så hon är ju regelbundet till Norge och hälsar på sin dotter med familj. Och så har vi en äktnorsk undersköterska på jobbet och faktiskt när jag tänker efter, just nu en äktnorsk distriktsköterskestudent också. Vi har en viss affinitet till det norska på jobbet! :O)
Lille Tobias i sin fantastiska bunad, som hans farmor stickat åt honom. Norska flaggan i högsta hugg, på Norges nationaldag för snart ett år sedan!

Kände mig direkt attraherad, av flera skäl. Med en norrman i släkten, måste bara norskt främjas. Palt, ja - det har jag aldrig gjort i hela mitt liv, jag erkänner. Vi brukar be att få palt när vi äter hos våra respektive mödrar samt av Bästisens familj när de gör blodpalt. Blodpalt som de gör den är till och med godare än "vanlig" palt. :O)

Så nu kokar paltarna i grytan och vi skall strax äta dem. Spännande! Innehållsförteckningen på påsen är på norska, men jag förstår vetemjöl, potatisflingor, havremjöl, havregryn, salt och socker. Känner mig litet tveksam över exakt vad kavringmel och byggmel är. Jag räknar med att få förklarat av S någon gång vad det är! :O) Vi kommer att ha smör och sylt till, kanske knaperstekt bacon. Tror det blir jättegott! Palt som snabbmat! :O)

2 kommentarer:

en annan sa...

S förklarar:
Kavringmel = skorpmjöl (veteskorpor vanligtvis)
Byggmel = kornmjöl

Jag fick precis lära mig att "kavring" på norska alltså är samma sak som "skorpor" på svenska... :-D Jag som inte är speciellt förtjust i kavring men älskar skorpor blir ju inte ledsen av att lära mig detta. :-D Kavring görs för övrigt av det extremt brett använda brödet "boller".
Boller funkar som både fikabröd, matbröd, mellanmålsbröd. Det kan bakas med russin och frukt i eller bara "rent" utan något. Boller är också det närmaste kanelbullar jag kommit i norge... :-)

Morskan sa...

Ah. Jag googlade faktiskt kavringmel och fann något i stil med "hmhmhm som blivit mjöl", som jag uppfattade som något bröd som torkat och blivit "som mjöl". Det var ju inte så fel fattat av mig!
Och när jag googlade byggmel, så kom en påse upp med ordet på och symbolen av korn, så jag var på rätt spår där också. Tack, tack för infon! :O)