onsdag 23 april 2008

Påssjuka??!!

Norah är sämre idag än igår, vilket är ovanligt. Ruben är mycket bättre, vilket också är ovanligt. Jag tror nästan att den här svängen har knäckt den förra förkylningen som han hade för typ två veckor sedan och som inte hade gått över.
När vi åt frukost imorse, såg jag hur det buktade ut på halsen under Norahs högra käke. Det bulade så respektingivande, att jag hickade till mentalt och tänkte: PÅSSJUKA. Men hon är ju vaccinerad!? Tydligen får några tiotal personer i Sverige påssjuka varje år. Påssjukan som sådan överlever man ju, men värre är de följdsjukdomar som riskerar att dyka upp i efterförloppet - hjärnhinne- och hjärninflammation bland andra.
Jag "ful"-konsulterade min kollega (yrkesmässig perk! ;O)) och vi kom bara fram till att det finns så många normalvarianter av svullna lymfkörtlar och andra symtom, liksom av svullen spottkörtel (påssjuka), att vi inte gärna kunde veta vad Norah lider av. Men mest troligt inte påssjuka. Jag hoppas att det bara är elakt förkylningselände. Hon är ju hes och hostar. Norah har fått dricka honungsvatten och te med honung hela dagen.

Imorgon är allting bättre.

Bästisens sambo med... påssjuka?! XO)

1 kommentar:

teapot sa...

Oj! Hoppas det inte är påssjukan då! Hon är förhoppningsvis kanske bara som jag - så fort jag blir förkyld blir jag hes och får små onda golfbollar under käkarna...